The bedroom

The bedroom

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Connaissance des Arts, photographie Roger Guillemot, 1963

The bedroom, created in 1925, is entirely clad with “Lanvin blue” silk, the blue that Jeanne Lanvin fell in love with when she discovered the Italian Primitives, particularly Fra Angelico.

The wall fabric, the lower part of which is decorated with palm leaves, rose motifs and daisies in homage to her daughter Marguerite (who later changed her name to Marie-Blanche), was machine-embroidered in the Lanvin workshops in orange-tinted white and silver thread. The bedspread, curtains and radiator covers are in the same embroidered fabric, whose principal motif, the daisy, is sculpted in wood on the arched skirting and door frames.

The principal pieces of furniture are in antique-patinated bronze, decorated either with the daisy motif or the pheasant motif present in the boudoir. The chairs are in varnished oak upholstered with needlepoint tapestry, Jeanne Lanvin’s favourite pastime. The handles of the gilt bronze doorknobs are the glass paperweights that Jeanne Lanvin collected.

  • Poignées des trois portes donnant sur le palier de l’escalier privé desservant la chambre et le boudoir.

    ARMAND-ALBERT RATEAU, décorateur
    verreries de Clichy, cristallerie
    tranches de baguettes «  millefiori  » incluses à chaud dans la masse de cristal transparent

    inv. 39948

The large picture window separating the bedroom and boudoir gives the bedroom a certain theatricality, despite its small size. To recreate its former colours, the silk wall fabric in Jeanne Lanvin’s bedroom was hand-embroidered after the original in the museum’s collections.

Plan des appartements privés, situés au 2e étage, en 1925
  • Connaissance des Arts, photographie Roger Guillemot, 1963
  • Connaissance des Arts, photographie Roger Guillemot, 1963

 

  • Robe de style, collection haute-couture automne-hiver 1919

    JEANNE LANVIN (1867-1946)
    taffetas de soie changeant, tulle de soie

    collection UFAC, inv. UF 81-26-13 AB
  • Banquette du boudoir de Jeanne Lanvin

    16, rue Barbet-de-Jouy

    inv. 39890

Ornements et décors brodés

  • Robe de jour Byzance, 1920

    JEANNE LANVIN (1867-1946)
    crêpe de soie doublé d’organdi de coton, broderie de fils de soie et de perles

    collection UFAC, inv. UF 67-13-13
  • Lanvin-Décoration

    Panneau de broderie reproduit dans Art & Decoration, octobre 1921

    inv. Ba LANV 30
  • Détails de la tenture de la chambre de Jeanne Lanvin

    16, rue Barbet-de-Jouy
    Soie brodée en fil de coton et fil de cuivre

    inv. 39948
  • Détail de manteau, collection haute couture été 1921

    JEANNE LANVIN (1867-1946)
    draps de laine brodé au point de chaînette, satin de soie

    collection UFAC, inv. UF 78-36-4
  • Projet de frise

    ARMAND-ALBERT RATEAU (1882-1938), décorateur
    et PAUL PLUMET
    lavis, encre noire, graphite sur papier velin
    don FRANÇOIS RATEAU, 1995

    inv. 995.129.1.7