The boudoir

The boudoir

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The boudoir linked the terrace and the bedroom, separated from it by clear glass that could be closed with curtains. The walls are clad with panelling painted grey and heightened with gold, and skirting sculpted with basketwork motif.

The display cases and glazed door on the side walls are framed by Sienna marble columns and surmounted by four tinted and gilded stucco bas-reliefs fixed to glass plaques, depicting vases of flowers surrounded by pheasants, squirrels, weasels and tropical birds. The floor is tiled with black and white marble with a marble border matching the fireplace.

Everything contrived to make the boudoir a calm place conducive to contemplating the objects in the display cases, showing Jeanne Lanvin’s various interests.

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Plan des appartements privés, situés au 2e étage, en 1925
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Le boudoir en 1963
Connaissance des Arts n°138, août 1963, p.70, photographie Roger Guillemot
  • Vue vers la chambre en 1963
    Connaissance des Arts n°138, août 1963, p.70, Photographie Roger Guillemot
  • Chaise et tabouret de pied

    ARMAND-ALBERT RATEAU (1882-1938)
    Paris, vers 1925
    hêtre sculpté et doré, garniture capitonnée en soie

    inv. 39892 A et B

The terrace adjoining the boudoir

  • La terrasse dans la continuité du boudoir en 1963
    Connaissance des Arts, photographie Roger Guillemot
  • Chaise longue

    ARMAND-ALBERT RATEAU (1882-1938), décorateur
    BAGUÈS FRÈRES, fondeur
    Paris, vers 1925
    bronze fondu et patiné vert antique

    Ce modèle, créé pour la duchesse d’Albe en 1921, figurait également dans le salon de la maison de couture Callot Sœurs dans le Pavillon de l’Élégance à l’Exposition de 1925

    inv. 39902
  • Table Lotus

    ARMAND-ALBERT RATEAU (1882-1938)
    Paris, vers 1925
    bois laqué

    Une table identique se trouvait dans le bureau de Jeanne Lanvin, 22, rue du Faubourg Saint-Honoré.

    inv. 39916